Özellikleri:
- Edebî kavram olarak adını 1860’lı yıllarda Fransa’da yayımlanan “Çağdaş Parnas” adlı şiir dergisinden alır.
- Duygu ve hayale önem veren romantik şiire tepki olarak 19. yüzyılın sonlarında Fransa’da doğmuş bir şiir akımıdır.
- Şiirde gerçekçilik diyebileceğimiz parnasizm; aslında realizm ve natüralizmin şiire yansımış biçimidir.
- Realist yöntemi benimseyen şairler, dış dünyayı gerçeğe uygun biçimde eserlerine aktarmıştır.
- Şairler, şiirde kişiliğini gizlemiş; şiir, iç dünyadan dış dünyaya, öznellikten nesnelliğe açılmıştır.
- Parnasyenler; insan, toplum, hayat ve tabiat karşısında objektif davranmaya özen göstermişlerdir.
- Lirizme karşı oldukları için kendi aşklarından, tutkularından söz etmek yerine doğa betimlemelerine ve gözleme geniş yer vermişlerdir.
- Şairler, tablo gibi (resim gibi) şiir yazmaya önem vermiş, resim altı şiir yazma tekniğine sıkça başvurmuşlardır.
- Şairler; nazım şekli, nazım birimi, ölçü, mısra, uyak, ritim gibi şiirin dış yapı unsuruna ve biçimsel güzelliğe önem vermişlerdir. “Sanat, sanat içindir.” anlayışıyla hareket etmişlerdir.
- Romantizmde bir kenara bırakılan Yunan ve Latin mitolojisine yeniden dönmüşlerdir. Bu yönüyle ele alınan bazı konular klasisizmle benzerlik gösterir.
- Parnasyenlerin şiirlerinde karamsar bir hava hakimdir.
- Sone nazım şekli oldukça yaygın kullanılmıştır.
- Dil ve anlatımda mükemmellik arayıp sade bir dil kullanmışlardır.
- Edebiyatımızda Servetifünun Dönemi’nden itibaren etkili olmaya başlamıştır.
Temsilcileri:
Dünya Edebiyatı
Francois Coppe | Şiir | Fransız |
T. Gautier | Şiir | Fransız |
R. L. de Lisle | Şiir | Fransız |
T. de Banville | Şiir | Fransız |
J.M.de Heredia | Şiir | Fransız |
S. Prudhomme | Şiir | Fransız |
Türk Edebiyatı
Tevfik Fikret | Şiir | Servetifünün Dönemi |
Cenap Şehabettin | Şiir | Servetifünün Dönemi |
Yahya Kemal Beyatlı | Şiir | Milli Edebiyat Dönemi (Bağımsız) |